NAPPARNA!!!

Igår åkte vi till Skansen. Vi hade sedan länge planerat att kidsen skulle lämna sina nappar till katterna där. Och igår var det alltså dags! Vi har pratat med barnen länge om detta och ganska ofta nu innan, då de skulle vara förberedda.
Vi hade jättefint väder och vi började med att kolla på björnungarna och några andra djur. Sen bar det av mot Lill-Skansen...

Lekte och kollade runt lite, sen var det dags. Nappmaskinen stod framför oss och Jack blev ivrig och ville direkt ge napparna. Moa började och napp efter napp (3st var hade de med sig) stoppades in i maskinen, knappen blev tryckt på och nappen for iväg in i den stora "burken" hos katterna. Det är alltså inga söta gulliga kattungar som får nappar att leka med, utan det är stora katter som sover och gömmer sig och nappar som samlas i ett stort rör/en stor burk...

När även Jack hade skickat iväg alla sina nappar ställde vi oss och tittade in hos katterna. Moa ville ganska direkt ha tillbaks napparna, men vi pratade bort det. Vi hade lovat att de skulle få handla i butiken när vi var klara. Först fick de varsin vindsnurra för att "klara" sig till butiken. På vägen ner stannade vi och åkte lite karusell.

I butiken fick de välja vad de ville och jag hade räknat med en dyr dag. Trodde att de skulle välja de absolut största och dyraste gosedjuren. Men Jack ville inte ens ha ett gosedjur, bara en liten traktor och ett litet förstoringsglas. Moa som gärna vill ha tre av allt nu för tiden valde ett förstoringsglas, en liten gosedjurskatt och en liten leksaksbil. Ca 360 spänn gick det på. :)

Moa hade det jobbigast med att lämna napparna och det var som vi trodde. Jack verkar förstå lite mer och det är lite lättare att prata med honom och förklara. Nattningen igår gick ändå ganska bra. Moa var ledsen, men somnade till slut och båda två sov hela natten i sina sängar. Underbart. Vi hade gjort i ordning så de fick nya stora sängar i samband med napplämnandet eftersom vi pratat så mycket om att de är stora nu!

Idag har Moa varit den som frågat lite efter napp när hon blivit trött eller ledsen, men det har ändå gått över förväntan!!! Det känns väldigt bra än så länge!

Efter Skansen igår åkte vi hem till Charlie där det lektes och vi fick smarrig middag. Idag blev det vårstädning på gården. Vi har sett till att ha massor att göra så de inte hinner fundera så mycket på napparna. Så vagnar nere i vagnrummet (åka vagn är lite förknippat med napp så vi ska försöka att promenera till dagis ett tag framöver) och fixat i ordning deras rum!

Vår, det är vår!

Jag vet att det varit vår ett tag redan, men nu har jag fört över bilder till datorn. :)

Vi tog fram trehjulingarna till kidsen för nån vecka sen och de tyckte det var skojigt. Lite svårt fortfarande att få till trampandet, men det funkar ju att gå med fötterna på marken (idag tog vi fram deras springcyklar och det gillade de oxå, även om de inte riktigt sitter ner)...

För en vecka sen åkte jag med barnen till våra kompisar och det var riktigt härligt att hänga ute på deras tomt där alla barn kunde leka i lekstugan, åka rutschkana och bygga sandkakor i sandlådan. Och så bjöds det på smarrig tårta. Mmmmmm.
Jag vill oxå bo i hus NU!!!

Jag tycker verkligen att det är jättekul att vi fortfarande träffas så här efter 3 år, tvillinggruppen som vi gick i innan vi fick barn. Vi är 4 familjer som träffas lite då och då. Jack har hittills varit enda pojken men nu har ett av tvillingparen fått en liten bror, Tage! :)

Jag antar utmaningen

jag är inte sen att anta en utmaning, så nu börjar jag med detta redan idag :) Om jag vågar kanske jag bjuder på före- och efterbilder om 30 dagar. He he

Börjar bli lite nervös faktiskt

På lördag ska vi till Skansen och kidsen ska lämna sina nappar till kattungarna! Stort! Får se hur det går. Vi har pratat med barnen om det här sen länge och de är införstådda med vad som ska hända. Vi ska till kattungarna, lämna napparna och sen får de välja varsin leksak eller ett gosedjur i Skansens butik. Vi sa gosedjur, men när Jack försökte slingra sig genom att säga att han inte tycker om gosedjur så la vi till att man kan välja leksak om man hellre vill det. :)

För ett par veckor sen när vi satt och pratade om detta vid middagsbordet lutade sig Moa över bordet mot Jack och viskade: Jack, vi kan köpa nya....
Åh jo, de har koll! Det gäller att inte gå förbi den hyllan i affärerna på ett tag.

Jack brukar säga att han minsann gillar sin napp, men vi förklarar att kattungarna behöver dem bättre och att han och Moa nu är så pass stora att det inte finns nya nappar till treåringar att köpa. Och så har ju tandläkaren faktiskt sagt till dem båda att de behöver sluta med napp!!!

Vällingen är väck. Snart är napparna väck och i helgen ska vi förhoppningsvis byta ut sängarna till juniorsängar! Blöjorna får de ha kvar ett tag till, typ till sommaren då de kan springa näck och inte behöver kissa på sig i en massa vinterkläder.

Håll tummarna för oss på lördag kväll/natt.........................

Inlåst

Det blev dags att använda min godisburk idag, höll på att moffla i mig kvällens godsaker. ;)

MmmmmmALACO

Tack finaste bästaste älsklingen för att du hjälpte mig i en svår stund! ;)

Kvällsmat?

Nu är ju vällingen som sagt borta. Igår var kidsen hungriga eftersom de, så klart, inte hade ätit middagen som bjöds. De fick då två riskakor var och ett litet glas mjölk. Kändes okej tycker jag och de blev nöjda och glada. Nån kväll tidigare har de fått lite yoghurt på kvällen...

Hur gör ni med ev. kvällsmat? Får era barn något (litet) att äta på kvällen innan läggdags? Vad i så fall?

Välling

Nu har vi äntligen slutat med vällingen! När vi åkte till Turkiet tog vi inte med oss någon och sa till barnen att det inte gick att göra välling där eftersom det inte fanns micro (man kunde hyra om man ville...). Jag tror Moa frågade en gång, men inget mer under den veckan. Vi åt ju middag så sent och glass m.m. så de blev nog inte hungriga eller sugna på kvällen.

Sen vi kom hem har de frågat nån gång ibland men ändå tagit att vi sagt att det inte finns någon välling, att den är slut. igår var det dock Jack som frågade och han vill ju liksom ha bevis på allt. Ville att jag skulle visa den tomma burken, men tyvärr hade jag inte tömt den, utan bara gömt i skåpet. Som tur var gick det över och han glömde snabbt bort det. :)

Så vi är vällingrfria och i sommar när kidsen (förhoppningsvis) slutar med blöja så blir det kanske inte lika många olyckor nattetid!

Första bion

Moa har varit sjuk sen i söndags och igår hade hon sin feberfria dag. Vi gick på stan och när det började regna tänkte jag att vi går in i Söderhallarna en stund. Gick in via biografen och det visade sig att Alfons skulle börja om ca 10 minuter. Fråga om Moa ville se Alfons och det ville hon. Vi var helt ensamma i salongen och det var jättemysigt!!! :)

Hon sa nån gång att hon blev lite rädd, men det var nog för att det blev lite mörkt. Men hon tyckte ändå att det var kul att gå på bio!

Side, Turkiet

Vi är nyss hemkomna från en veckas semester i Side, Turkiet. Pappa skulle på träningsläger och bjöd med vår lilla familj. Vi har haft en helt perfekt vecka och jag längtar tillbaks redan. Kan absolut resa till Turkiet igen. Personalen var väldigt bra och det var trevligt vart vi än kom. Ett plus att de är så barnkära!

I morgon åker några kompisar till samma ställe och till och med samma hotell. Jätteskoj tycker jag och jag är allt lite avundsjuk. hi hi.

Ett litet bildregn...

Flygresan gick bra, över förväntan med tanke på att det var kvällsflyg och vi kom fram till hotellet mitt i natten

Det blev en hel del häng på lekplatsen
Middag ute på restaurang
Bad bad bad bad, massor av bad i poolerna
Moa ville lära sig simma, men Jack ville helst klamra sig fast
Strandpromenaden besökte vi några gånger
Dessertbuffén (som såg godare ut än den var...allt var så otroligt sött, lite väl sött även för mig :))
Glass (choklad till Moa, eller boklad som hon säger. Jack gillar vanilj bäst) för kidsen blev det ungefär två gånger om dagen
Pingisbord hade de
Minidisco varje kväll och det var verkligen jättekul. Vi köpte faktiskt med oss skivan hem med låtarna. Nu måste vi bara googla fram själva danserna oxå. ;)
Promenad till Gamla stan
Mys med morfar
En dag gick vi till ena stranden för att kolla in den. Jättefint och Jack älskade att gå barfota i sanden (Moa missade tyvärr strandbesöket då hon somnade)
På väg hem mötte vi denna
Niklas vågade sig på en rakning med kniv. Själv tog jag mig en hårtvätt och mamma fick manikyr.
Veckan var suverän och vi hade det så bra. Vi hade valt en "lägre" variant än all inclusive som innebar frukost alla dagar och sen lunch och middag 5 dagar. Funkade väldigt bra och räckte absolut.
Personalen på hotellet var underbara, speciellt underhållningsgänget. De lekte och latjade med kidsen och var mycket trevliga.
Det enda jag skulle kunna anmärka på är maten. Inte så att den var dålig, absolut inte. Men de hade svårt att få fram gluten- och laktosfria saker vilket gjorde att jag fick äta vanligt. Sen var många saker otroligt söta. Till och med barnen verkade tycka att det var för sött, speciellt frukosten... Men annars, suveränt! De hade grillbuffé och grillat är ju MUMS.

Vi kommer absolut att åka till Turkiet igen!

Skärtorsdag

Enligt mig är traditionen att gå påskkäring på Skärtorsdagen (vet att det råder delade meningar kring detta). Niklas tog med sig kidsen till kusinerna i Bromma och där fixade Malin två otroligt söta käringar! ;)
Moa snodde till sig en geléråtta och tyckte det var väldans mumsigt...